Újság

Talán az egyik legrégebbi média az újság. Már az ókori Rómában is találkozhattak vele az olvasók, bár még kéziratos formában. Az első nyomtatásban kiadott lap Kínában jelent meg 732-ben. Európában elsőként Velencében jelent meg hasonló kézirat. Míg más országokban csupán röplapokon értesülhettek az olvasók az aktuális hírekről. A rendszeresen megjelenő kiadványoknak nevezhető nyomtatott sajtó 1609-től jelent meg.

A rendszeres írott sajtó fejlődése az 1830-as évektől kezdődött, ekkor jelentek meg olyan neves német újságok, amelyekről a mai napig beszélnek a szakmában. 1848-ban felélénkült a postaforgalom, ennek köszönhetően újabb nagy áttörés történt a nyomtatott sajtóban. A vasút nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a napilapok időben eljussanak az olvasóközönséghez. Ekkor jelentek meg a folyóiratok is. A német fejlődés hatására megjelentek Magyarországon is az első képeslapok.  Európában az 1600-as években számolhatunk be nagyobb fejlődésről. 1689-ben elkészült a sajtószabadságot védő törvény, így az 1700-as évek első éveiben megszületett az első napilap.

Az első magyar újság története

Ahogy Közép-Európában, úgy Magyarországon is fejlődésnek indult a nyomtatott sajtó világa. Az 1700-as években megjelent a Magyar Hírmondó első száma. Ez a kiadvány volt az első magyar nyelvű újság, ami folyamatosan megjelent abban az időben. Sajnos az újság 1788-ban megszűnt, olvasói érdeklődés hiányában.

A mai világban elég nehéz megtalálni a megfelelő csatornát, hogy cégünk termékeit reklámozzuk. Miben érdemes hirdetni? Mire érdemes költeni? Rengeteg lehetőség adódik, ha a nyomtatott sajtóban gondolkodunk. Csináltathatunk szórólapot, vagy hirdethetünk újságokban is. Első és legfontosabb lépés, a célcsoport meghatározása. Országos napi – vagy hetilapban szeretnénk hirdetni, vagy inkább a környéken lakókat célozzuk meg? Általában minden településnek van újságja, ami lehet heti, vagy havi is. Érdemes meggondolni, hogy egy már jól bejáratott csatorna milyen előnyökkel rendelkezik. Figyeljünk oda, hogy az aktuális nyomtatott médiának milyen ereje van az adott településen: Megfelelően terjesztik? Ismerik az ottlakók? Mennyi benne a hirdetés/cikk arány?  Heti, regionális újság esetén érdemes az aktuális akciókat hirdetni, hiszen folyamatosan tudunk így új információkkal szolgálni az olvasó- és vásárlóközönségnek. Ha havi újságban hirdetünk, érdemes előre gondolkodni. Milyen ünnepek közelednek? Mit érdemes tavasszal, nyáron, vagy akár télen hirdetnünk? Ha kialakult a fejünkben a konkrét téma, jöhet a hirdetés megszerkesztése. Általában minden kiadványnak van grafikus munkatársa, aki szívesen segít a megfelelő hirdetés elkészítésében, ha esetleg nincs saját grafikusunk. Nagyon fontos a felületválasztásnál, hogy tudjuk, mennyi információt szeretnénk megosztani a vásárlókkal/olvasókkal. Nem érdemes kevés helyre sok információt bezsúfolni, hiszen akkor nagyban csökkentjük a hirdetés hatékonyságát. Hová kérjük a hirdetésünket? Címlapra, vagy főoldalra. Általában a borítón lévő hirdetések drágábbak, így gondoljuk végig, mennyi költséget bír el a pénztárcánk? Ha kiválasztottuk a helyet és a méretet figyeljünk a közlendő információkra. Nagyon fontos, hogy a hirdetésből egyből kitűnjön, hogy miről is szól valójában. Használjunk minél erőteljesebb színeket, és (ha a cégnek van) mindenképp logót. Nagyon fontos, hogy konkrétan adjuk meg az elérhetőségeket, esetleg a holnap elérhetőségeket, email címeket. Mindenképp figyeljünk a megjelenés időpontjára.

A nyomtatott sajtó előnyei többek között, hogy egy megbízható hírforrás. Valamint mivel folyamatos megjelenésről beszélünk, így mindig eljut az olvasókhoz, így a hirdetésünk is mindig eljut.  Nagyon fontos, hogy mindig pontos a megjelenés, így az olvasók számítanak a megjelenésre, és keresik is a lapokat, ha nem jut el hozzájuk.

Ha esetleg a szolgáltatásunk nem egy hétköznapi szolgáltatás, érdemes szaklapban hirdetnünk. Rengeteg ilyen lap van jelenleg is a piacon, érdemes körbe nézni, mielőtt az erre szánt pénzt elköltjük. Ha cégünk egy nagyon kerettel rendelkezik, érdemes lehet saját kiadványban gondolkozni. Természetesen ezek általában évi egyszer, maximum kétszer jelennek meg, de a cég arculatát erőteljesen tükrözik. Akár egy bemutatóra, akár egy tárgyalásra megyünk, érdemes magunkkal vinni valamiféle bemutatkozó anyagot.

Kirakott Egyéb-ban